Jazyková verze

Angličtina

Račková Ingrid a Suchopárek David (studio IRDS)

Račková Ingrid * 1975, Liptovský Mikuláš, Slovensko
Suchopárek David * 1973, Rakovník, Česká republika

Životní a tvůrčí partneři pracující pod značkou IRDS. Sklářští výtvarníci, kteří řadu let úspěšně spolupracují se sklárnou Moser především na jedinečných rozměrných broušených a lepených vázách v limitovaných edicích.

Račková Ingrid

Vzdělání

1993-1999 Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Praha, Prof. V. Kopecký

1995 Letní škola v Belle-Ille v Meer, Francie

Suchopárek David

Vzdělání

1993-1999 Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Praha, Prof. M. Karel

1996 Stáž na Sklářské škole v Pilchucku, USA

ROZHOVOR S DESIGNÉRY

SKLO V ARCHITEKTUŘE

Se sklárnou Moser spolupracujete již od roku 1998. Od návrhů nápojových souborů se postupně dostáváte ke stále složitějším křišťálovým exponátům, které již stojí na pomezí architektury. Kde se ve vás rodí inspirace k takto náročné tvorbě?

Někdy jsou inspirací impulzivní vnější vjemy - příroda, výstava nebo i starý a krásný sortiment Moseru, jindy vjemy vnitřní uložené v sobě, které se střádají, nabalují a zrají časem.

Můžete nám popsat, kolik měsíců práce stojí za přípravou vázy Etheric a plastiky Par Excellence a jak celý proces probíhá?

Byl to asi rok v klasickém sledu: myšlenka, skica, model, prototyp, korekce, výroba. Některé fáze byly složitější - u Etheric to bylo spojení umělecké vize s variabilní účelností pro mnoho druhů květin a u Par Excellance bylo nejobtížnější objevení systému vztahů konstrukce a brusů v harmonii barevného prolínání.

Váza Feature z nové kolekce Moser 2013 navazuje na vaše předchozí velkorysé exponáty Etheric či Par Excellence. Jsou to objekty na pomezí architektury a vzhledem ke svým parametrům jsou jednoznačně dominantami interiérů. Vidíte vy sami nějaké ideální místo, kde by to vašim objektům nejvíce slušelo?
Ideální místo je takové, které jim nechá prostor, aby se dominantou stát mohly. Není to tedy o prostoru velkém či malém, privátním či reprezentativním, historickém nebo moderním.  Je to o citu a vkusu každého majitele.

Geometrie z vašich prací jasně promlouvá? Čím je vám v aplikaci sklářského designu tak blízká?

Rozumíme si s ní. Hranování je velkorysé a viditelně precizní, výborně se konstruuje. Skladba je přehledná, dobře reprodukovatelná, dokáže ohromit jasnou tvarovou siluetou i optikou čistých barevných průhledů.

Vaše objekty čerpají z možností palety barev Moser. Čím jsou pro vás tyto barvy inspirativní?

Pracovat s barvami je obtížné. Jsou jako smysly či přímo osobnosti. Ne vše se vším jde dohromady tak, aby tvar a barvy souzněly se zamýšlenou podstatou a vyzněním objektu. Lze to vidět u barevných variant Feature. Ač obě barevnosti ladí, každá má jiné charisma.

Pracovat s barvami je obtížné. Jsou jako smysly či přímo osobnosti.

Jak hodnotíte současný vývoj designu a spolupráci firem se sklářskými výtvarníky v České republice

Vývoj je vlastně přirozený. Jako každý obor je komplikovaným organismem, kde mnohé části se navzájem potřebují a jsou na sobě životně závislé. Záleží na lidech, jejich schopnostech, motivaci a cílech. Dlouhodobou hospodářskou úspěšnost nelze zaručit a jediné, jak tomu čelit, je vyváženou spoluprací, poctivým přístupem mnoha talentů, myšleno výrobního, obchodního, marketingového a tak dále a především ekonomicky rentabilní výtvarnou invencí, která, v patřičné kvalitě, může posunout přidanou hodnotu českého skla v konkurenci jiných výrobců, ale i dalších užitných oborů.

Co je pro vaši práci s designem skla nejdůležitější?

Všechny procesy tvorby jsou inspirativní a dobrodružné. Ale nejdůležitější je prvotní nápad myšlenka - vize, která se postupně rozvíjí a propojuje s možnostmi dané technologie.

Jak jste se vůbec ke sklu dostali?

Asi to byla náhoda, že jsme se každý ocitli v nějakém čase, místě a prostoru, který tomu přál. Konkrétně na UMPRUM v ateliérech Skla Vladimíra Kopeckého a Skla v architektuře Mariana Karla.

Máte sen či nějaký cíl, kam byste se chtěli se sklem dostat?

Pracujeme dlouhodobě, vyvíjíme se, hledáme hranice možného a tak si pokorně přejeme vytrvat, zlepšovat se a stále objevovat.

Za sklárnu Moser přejeme autorské dvojici mnoho úspěchů a těšíme se na další inspirativní spolupráci.

Redakce magazínu Fresh From Moser, 2012, 2013