Jazyková verze

Angličtina

Jabůrek Lukáš

Jabůrek Lukáš

*1983, Chomutov

Sklářský výtvarník a umělecký ředitel sklárny Moser. Vítěz Ceny veřejnosti prestižních cen Czech Grand Design 2012 za design váz Hruška a Kolorit. Absolvent Vyšší odborné školy sklářské v Novém Boru patří k nejmladší generaci sklářských výtvarníků a přesto má již bohaté zkušenosti z práce v České republice a zahraničí.

Vzdělání

1998 – 2002            SUPŠ sklářská Nový Bor (broušení skla)
2002 – 2003            ZČU Plzeň – PF (výtvarná výchova, německý jazyk)
2003 – 2006            VOŠ sklářská Nový Bor (umělecké zpracování skla)

Stáže

2001 – 2002  ZUŠ Česká Lípa, učitel výtvarné výchovy
2002 – 2007  Nizozemí (Glas Centrum Leerdam), tavení skla, návrhy a realizace uměleckého broušeného skla
2005              Francie (Les Cristalleries de Saint Louis), sklárna Saint Louis, broušení skla
2006              IGS, Mezinárodní sklářské sympozium, Nový Bor
2012              Irsko, Dublin, Waterford, spolupráce se sklářskou výtvarnicí Róisín de Buitlear a National College of  Art and Design Dublin, studio Kite Design Waterford

Realizace

2009 –  Návrh a výroba broušeného a lepeného kříže, dar pro papeže Benedikta XVI. k návštěvě ČR od Úřadu Vlády
2010 –  Návrh a výroba broušeného a rytého bloku ve tvaru bible s rytým motivem chrámu sv. Víta, dar pro papeže Benedikta XVI. od Karla Schwarzenberga, předával český arcibiskup Dominik Duka při návštěvě Vatikánu

Účast na výstavách

2003 – kostel sv. Ignáce Chomutov
2005 – Městské divadlo, Nový Bor (ateliér druhého ročníku VOŠ Nový Bor – umělecké sklo)
2005 – galerie Špejchar, Chomutov (samostatná výstava)
2006 – galerie Gambit,Praha
2007 – hotel Leonardo, Praha (instalace v interiéru)
2007 – galerie Gambit, Praha (samostatná výstava)
2007 – České Centrum, Brusel, Belgie
2008 – galerie Raum, Emmendingen, Německo
2008 – galerie Špejchar, Chomutov (samostatná výstava)
2009 – Ambiente Frankfurt am Main, Německo, design pro Moser
2009 – Festival uměleckého skla, Vřídelní kolonáda Karlovy Vary
2009 – Sun Gallery Spa Resort Sanssouci, Karlovy Vary (samostatná výstava)
2010 – Maison et Objet Paříž, Francie
2010 – Ambiente Frankfurt am Main, Německo, design pro Moser
2010 – České centrum New York, USA, výstava Czech Selection
2010 – Galerie Minea, Festival uměleckého skla, Karlovy Vary
2010 – 100% Design London, Velká Británie, Czech Selection
2010 – Designblok Praha, Fresh from Moser
2010 – Czech Glass between tradition and innovation, Glazen Huis, Belgie
2011 – Ambiente Frankfurt am Main, Německo, design pro Moser
2011 – Hledání skla, Uměleckoprůmyslové museum v Praze
2011 – Sklářští umělci z Nového Boru, Po škole, prodejní galerie Moser, Praha
2011 – Galerie Minea, Festival uměleckého skla, Karlovy Vary
2011 – Designblok Praha, nové kolekce dekorativního skla Moser pro rok 2011
2012 – Maison & Objet, Paříž, Francie, design pro Moser
2012 – Macef, Miláno, Itálie, design pro Moser
2012 – Ambiente Frankfurt am Main, Německo, nové kolekce a objekty pro Moser
2012 – České centrum New York, USA, výstava výběru českého skla, Pražský festival
2012 – Galerie Minea, Festival uměleckého skla, Karlovy Vary
2012 – Designblok Praha, nové kolekce dekorativního skla pro Moser 2012
2013 – Vítěz Ceny veřejnosti prestižních cen Czech Grand Design za design váz Hruška a Kolorit

Ocenění

2004 –  Cena ředitele VOŠ, Gymnázia, SSŠ a SOU Světlá nad Sázavou za nejlepší exponát na výstavě    SKLO, KÁMEN
2012 –  Design Plus, křišťálová váza Ikebanos (L. Jabůrek pro Moser) byla vybrána odbornou komisí ceny Design Plus na veletrhu Ambiente ve Frankfurtu nad Mohanem v Německu mezi Trends 2012
2012 –  Gletscherprise Glaskunstpreis 2012, Německo, 1. cena za návrh lahvičky na šňupavý tabák
2012 –  Czech Grand Design, nominace na Designéra roku 2012
2013 –  Vítěz Ceny veřejnosti prestižních cen Czech Grand Design 2012 za design váz Hruška a Kolorit

Zastoupení ve sbírkách

Uměleckoprůmyslové museum v Praze, Art gallery Radnice Chomutov, Moser museum Karlovy Vary, Sbírka IGS Crystalex Nový Bor, zámek Lemberk, Waldmuseum Zwiesel, Německo a další veřejné a soukromé sbírky.

ROZHOVOR S DESIGNÉREM LUKÁŠEM JABŮRKEM

Dokonalost dostala své tvary

Originální práce Lukáše Jabůrka, mladého talentovaného výtvarníka, který působí jako umělecký ředitel sklárny Moser, jsou výborným příkladem, jak renomovanému výrobci může nový svěží vítr v plachtách designu pomáhat prosazovat se výrazněji na tuzemském trhu i v zahraničí. A naopak, spolehlivé zázemí proslulé sklárny umožňuje talentovanému umělci vytvářet moderní díla, která se líbí.

Ceny Czech Grand Design se udělovaly letos posedmé a ty jsi získal velmi prestižní „Cenu veřejnosti“. Je sedmička tvé šťastné číslo?

Ne sedmička, ale třináctka. Ta mě všude provází, je to mé šťastné číslo. Například datum mé svatby, datum narození mé ženy Zuzky, číslo našeho bytu.  A když jsem na vyhlášení cen ve Stavovském divadle seděl ve třinácté řadě a dostal od šatny číslo třináct, bylo mi to podezřelé.

Na té třináctce asi opravdu něco bude, spočítali jsme totiž, že vítězná váza Hruška je broušena na třináct dokonale provedených hran! Jak se vlastně Hruška, i dále oceněná série váz Kolorit, vyrábějí? Setkal si se s nějakými překážkami?

Ani tak jsem nepřekonával překážky výrobní, jako jsem neustále hledal dokonalý tvar pro vázy Kolorit, aby vynikly krásné kombinace a přechody naší barevné skloviny. U vázy Hruška je limitující fyzická náročnost, protože při její výrobě má sklář na píšťale 25 kg a brusič je pak odbrušuje na konečných 15 kg. Za to je vám pak odměnou masivní briliant s ostře broušenými hranami a výraznými odstíny. V interiéru určitě nikde nezanikne, naopak je krásně výrazná.

Pojďme nyní od tvých mistrovských děl zpět k tvým prvním výtvarným projevům. Jaké byly a podporovali tě v nich rodiče?

Mojí vášní bylo sestavování modelů, které jsem pak měl vystavené všude v pokoji. S oblibou mi do nich můj mladší bratr střílel kuličkovou pistolí. Byl to takový náš boj. Rodiče mě podporovali vždy, v šesté třídě mě přihlásili na základní uměleckou školu, kde jsem kreslil a modeloval pod vedením chomutovského malíře Ladislava Chabra.

Bylo tedy jasné, že se staneš sklářským výtvarníkem?

Tak to bylo to poslední, co bylo jasné. Chtěl jsem být architektem, ale protože mi matematika moc nešla, zkoušel jsem se přihlásit na uměleckou školu a jít na to oklikou. Až po nástupu na střední uměleckoprůmyslovou školu sklářskou v Novém Boru jsem objevil práci se sklem.

Napadlo tě někdy pracovat s jiným materiálem než je sklo?

Pracoval jsem se dřevem a kovem, ale sklo je pro mě nejkrásnější materiál, protože je transparentní a má úžasnou optiku. To znamená vždycky něco navíc, co tě na konci práce odmění. Vlastnosti, které kámen ani dřevo, nemají.

Sklo je pro mě nejkrásnější materiál, protože je transparentní a má úžasnou optiku. To znamená vždycky něco navíc, co tě na konci práce odmění.

Pracuješ ve slavné sklárně, spolupracuješ se zkušenými mistry, máš k dispozici kvalitní sklovinu výjimečných barev, spolehlivou, generacemi prověřenou technologii. Cítíš odpovědnost nic nezkazit?

Pracovat v Moseru, a navíc na pozici uměleckého ředitele, je pro mě velká výzva a zároveň závazek. Dostal jsem úžasnou možnost tvořit pro sklárnu Moser nové řady a ovlivňovat tak její tvář. Příležitost, které se snažím využít. Aby výsledky byly pozitivní, je důležitá spolupráce s mistry skláři, brusiči, rytci a v neposlední řadě obchodníky. Určitě se nejedná o sólovou dráhu, ale společné myšlení a zájem. Velmi si vážím lidí, kteří dokonale ovládají své řemeslo a mají pro něj cit. Pak jde práce sama.

Je velkou výhodou umět díla nejen navrhovat, ale i je sám vyrobit?

Je to velká výhoda, že jsem brusič a své první kusy si brousím sám, protože si na nich ověřím své výmysly, než jdou do výroby.

Respekt k výrobci a značce je pro designéry a jejich tvorbu většinou nějakým způsobem limitující. Ne tak v tvém případě. Čím to je?

Respekt ke značce určitě mám, ale neberu ho jako limitující, naopak. Stošestapadesátiletá historie a tradice sklárny je bohatství, ze kterého se dá neuvěřitelně čerpat, navazovat a rozvíjet do dalších rozměrů. Další podněty pak člověk získává od zákazníků, obchodníků, ze světových veletrhů, kterých se účastníme. To vše, když dáte dohromady a přidáte k tomu kousek sebe, vznikají zajímavá a žádaná díla.

Tvoje díla mají charakter solitéru, žádný okázalý luxus, ale skutečně „high design“, který dokáže interiér harmonizovat nebo naopak excitovat. Kde hledáš inspiraci?

Mojí hlavní inspirací je architektura a pak různé textury, dekory, které se dají přetvořit do broušených dekorů. Mám rád kontrast, optiku skla a různé kombinace barev. Broušení je pro mě sochařina, kdy se snažím ve skle reflektovat mé prožitky, představy, nějaký příběh.

Prozradíš, na co se těšíš, na čem začneš pracovat?

Těším se na realizace dalších nápadů, které se mi hromadí na stole. Jak říká legenda českého skla René Roubíček, s dokončením každé práce jste opět na začátku, protože každé dokončené dílo vám dává nové možnosti a nápady, jak vše udělat jinak, využít nové poznatky.

Redakce magazínu Fresh From Moser, 2013