Jazyková verze

Angličtina
Sklárna Moser - luxusní české křišťálové sklo

Příběh křišťálu Moser

Proslulá sklářská společnost Moser slaví v letošním roce 160 let od svého založení. Při této příležitosti připravila unikátní výroční kolekci Moser 2017, která je průřezem skvostů inspirovaných její bohatou stošedesátiletou historií. U příležitosti 160. výročí založení firmy Moser spojili síly současní mistři skláři se sklářskými výtvarníky a designéry, aby vytvořili výroční kolekci MOSER 2017. Z historických vzorů sklárny byly vybrány a současnými mistry oživeny nejkrásnější stylové i nadčasové ukázky umění našich předků. Díky tomu, že sklářské řemeslo je v Moseru pečlivě předáváno z generace na generaci, vznikla díla vysoké umělecké hodnoty vyrobená stejnými originálními postupy jako před více než sto lety.

Příběh vzniku unikátní výroční kolekce odkrývá Lukáš Jabůrek, umělecký ředitel sklárny

„Jsme hrdí na to, že Vám můžeme představit unikátní výroční kolekci MOSER 2017, pro niž jsme vytvořili na 80 uměleckých děl inspirovaných a připomínajících nejúspěšnější a nejvýznamnější díla sklárny Moser vzniklá v různých uměleckých vývojových obdobích stošedesátileté historie sklárny. Tato díla přinesla sklárně světové renomé.

Objevte s námi náročně malované historizující motivy, ryté secesní rostlinné dekory, pískované a zlacené pásy afrických výjevů zvířat, vázy s originálními brusy ve stylu art deca či funkcionalismu, modernistická díla šedesátých a sedmdesátých let, která se vyznačovala silným výtvarným posunem. Jedinečné mistrovství řemesla našich rytců dokazují dokonale ztvárněné, do nejmenšího detailu propracované rytiny podle předloh světových malířských mistrů Leonarda da Vinci, Caravaggia, Sandra Botticelliho a Williama Leightona. Mistrovské rytiny vynikají unikátní vlastní atmosférou děje a živostí, kterou rytci vytvořili postupným odrýváním barevných vrstev křišťálu a sochařským citem pro detail.

Vrcholem kolekce jsou díla vzniklá ve spolupráci s významnými sklářskými výtvarníky, designéry a umělci.

Lukáš Jabůrek, umělecký ředitel

Cesta ke slávě 1857-1900

Eagle

Historizující malovaný dekor krycími barvami a zlatem, zdobený žaludy, kterému dominuje plasticky ztvárněný orel. Jedná se o původní tvar a malovaný dekor přenesený do současnosti a ztvárněný současnými technickými postupy.

Eagle
Design: 1885
Originál v Glasmuseum Passau, Německo.
Autor malby: Jan Janecký

Historizující malovaný dekor krycími barvami a zlatem, zdobený žaludy.

Světle modrá barva dodává dílu jemnost a eleganci. Jedná se o původní tvar a malovaný dekor, který Ludwig Moser umělecky rozvíjel v tomto období

Grace
Design: 1880
Originál v Glasmuseum Passau, Německo.
Autor malby: Jan Janecký

Grace

Kromě použití elektrických pecí se snažím pracovat stejnými postupy jako před 100 lety

Jan Janecký Malířský mistr
Ornament

Váza malovaná emailovými barvami a zlaceným ornamentem. Rozvinutý jemný rostlinný dekor s výraznými ozdobami ve tvaru stylizovaných květů. Historizující období.

Ornament
Design: 1880
Originál v Glasmuseum Passau, Německo.
Autor malby: Jan Janecký

Little Bird - detail

Původní tvar je upravený a stylizovaný do současného archetypu, dekorovaný reliéfní malbou a zlatem. Historizující motivy dubových ratolestí a žaludy z patinovaného kovu. Výzdobu doprovází reliéfně malované motivy ptáků provedené postupem, který Ludwig Moser přihlásil k registraci jako rakouskouherské privilegium v roce 1878.

Little Bird
Design: 1880
Autor malby: Jan Janecký

Little Bird

Na křídlech vážky 1900-1918

Emily

Tvar stolní lampy přesně odpovídá tvaru té původní ze zákresové knihy Moser. Secesní rostlinný motiv kosatců navrhl a vyryl mistr rytec Milan Holubek. Broušená noha lampy dodává na eleganci a luxusu, jemnost a přirozenou krásu dotváří světle modrý nádech s pozlacenou monturou z mosazi. Stolní lampa má tak velmi současný vzhled a jedinečný design.

Emily
Design: 1910 – 1913
Rytec: Milan Holubek

Broušená a rytá dóza v podjímaném provedení úspěšně navazuje na slavné období moserovské secese, které se vyznačovalo originálními tvary a novými technickými postupy s kombinováním barev. Rytý motiv citlivě zkrášluje ladný tvar dózy a jemný barevný tón zvýrazňuje mistrovství a jedinečnost našeho řemesla.

Narcis
Design: 1907 – 1910
Rytec: Milan Holubek

Narcis

Rytý motiv kosatců obepíná celý plášť vázy a složitě broušený horní okraj tvaruje charakteristickou podobu květů kosatce, čímž dílu dodává na vznešenosti a kráse královské techniky rytiny.

Jemný odstín světle modré barvy zvýrazňuje atmosféru a zážitek z tohoto jedinečného díla.

Irises
Design: 1907 – 1910
Rytec: Milan Holubek

Irises
Chloe

Kalíšek je zdoben hutní technikou žebrovaného optiše v jemném nádechu podjímaných barev, které dodávají kalíšku lehkost. Špičková malba emaily a zlatem stylově dotváří rostlinný ornament na pokraji historismu a secese. Oboustranné využití kalíšku mu dodává na důvtipu a eleganci.

Chloe
Design: 1895
Originál v Glasmuseum Passau, Německo.
Autor malby: Jan Janecký

Ve jménu Dekoru 1918-1945

Volavka

Podle návrhu architekta Rudolfa Welse vznikla série váz a mis charakteristických jednoduchým tvarem a tmavými barvami křišťálu. Základním rysem jsou zlacené motivy retrospektivního směru v užitém umění, který se od počátku dvacátých let inspiroval orientálními dekory.

Volavka
Design: 1922, Rudof Wels
Originál v Glasmuseum Passau, Německo.

První sérii s dekorem Animor, k níž patří i tyto vázy, navrhl architekt Rudolf Wels roku 1926 s rozmanitými tvary váz broušených vodorovným žlábkováním a zdobených zlacenými motivy exotických zvířat.

Animor
Design: 1926, Rudof Wels
Originál v Glasmuseum Passau, Německo.

Animor - detail
Animor

Další dílo ze série Animor, které pochází z období uměleckého stylu Art Deca. V dolní části vázy broušené vodorovné žlábky zdobené malovanými linkami zlatem. Široký pás pískovaného a zlaceného motivu se žirafami a palmami.

Animor
Design: 1926, Rudof Wels
Originál v Glasmuseum Passau, Německo.

Animor / Arabesque

Jemnost a eleganci broušených vzorů na míse podtrhuje krásná dekorace zlatem malovaných linek a ozdobných ornamentů. Jedinečným rysem tohoto díla je propojení a inspirace několika uměleckými styly a mistrovská řemeslná práce.

Arabesque
Design: 1920 – 1930
Originál v Glasmuseum Passau, Německo.

Funkce a Styl 1930-1945

Punch Bowl Set / Wersin

Původní tvarová variace s upraveným broušeným dekorem špulek. Precizně zpracovaný broušený motiv, který maximálně využívá dokonalé moserovské optiky křišťálu a svědčí o preciznosti práce Siegmunda Schütze, který si zakládal na špičkovém řemesle.

Punch Bowl Set
Design: 1942, Siegmund Schütz

Unikátní váza z kolekce návrhů architekta a designéra Wolfganga von Wersina původně pro Deutsche Werkstätte v Mnichově. Složitě broušený dekor klínových řezů, který tvoří dokonalý optický efekt ostrého reliéfu a perfektně zhodnocuje vlastnosti moserovského křišťálu.

Wersin
Design: 1940, Wolfgang von Wersin

Umění nezná hranic 1945-1991

Barevně velmi výrazná podjímaná a přejímaná váza původně pochází z roku 1975. Řemeslně náročné dílo je ukázkou mistrovství sklářů a brusičů a intuice výrazné osobnosti autora, který dokáže jedinečně kombinovat barevnou sklovinu s grafickým pojetím brusu.

Surf
Design: 1975, Vratislav Šotola

Surf / Object

Původní hutně tvarované, foukané a podjímané masivní vázy, broušené důmyslnými průhledy do nitra křišťálu pochází z období kolem roku 1969. V roce 1970 za ně autor získal Bavorskou státní cenu se zlatou medailí. Současná série váz odhaluje poetický vnitřní svět křišťálu plný neobyčejných příběhů, barev a citlivé duše.

Object
Design: 1969, Vladimír Jelínek

Váza Moon volně navazuje a inspiruje se původní hutně tvarovanou vázou z roku 1975. Nové pojetí vázy je výrazně monumentálnější a přesto působí velmi jemně a decentně. Lehlý nádech alexandritu výborně funguje s minimalistickým tvarem vázy a dává jí tak novou dimenzi optiky.

Moon
Design: 1975, Jiří Šuhájek

Moon

Vždycky jsem viděl, že Moser je výjimečná sklárna s neskutečnou historií. Padesát let dělám se skláři z Moseru - jsou to perfektní a dobří chlapi.

Jiří Šuhájek Designer

Současný Design 2017

Samotný název souboru JULIA je inspirován jménem druhé manželky Ludwiga Mosera, které ve mně vyvolává představu křehkosti a vznešenosti. Celá kolekce je založena na decentnosti a jednoduchosti tvarů s nádechem luxusu - tedy rysech charakteristických pro značku Moser. V této kolekci mě nezajímala okázalost nebo tvarový extrém. JULIA je soubor tvarově provázaných produktů - mis, vázy a svítidla.

Julia
Design: Boda Horák

Julia

Wood
Design: Sebastian Menschhorn

Wood

Je to o transformaci, o metamorfóze. Kus dřeva se mění na křišťál. Křišťál se stává dřevem. Tyto vázy jsou něco mezi tím. Rád bych vnesl do našeho kultivovaného okolí myšlenku přírody

Sebastian Menschhorn Designer

Hluboká stopa brusného kotouče vytváří sochařský solitér s neobyčejnou třpytící se strukturou a nekonečnými zrcadly odlesků, kterými lze pohlédnout do nitra křišťálové hmoty. Jemné tóny pastelových barev zvýrazňují atmosféru a podněcují vaši inspiraci k novému prožitku.

Šiška
Design: Lukáš Jabůrek

Šiška
Tangram 1

Mísy Tangram přeskupují dvoudimenzionální hru trojúhelníků z deskové hry do třetího rozměru. Trojúhelníky jsou sestavovány a překládány přes sebe pro vytvoření dekorativních mis a táců. Změna tloušťky skla a související ubývání sytosti barev spolu s jejich prolínáním dokonale ukazují barevné možnosti skloviny Moser.

Tangram
Design: Jan Čtvrtník

Tangram 2
Melody

Monumentální broušenou vázu Melody tvoří pět váz, křišťálová špička a základní podstavec. Zvlněná silueta s barevnými přechody do křišťálu se rozplývajících nádechů základních a podjímaných moserovských rubínů souzní s přesně a ladně vedenými výbrusy. Speciální zabarvení jednotlivých váz jsou rozechvívané nuance, údy akordů souznící v křišťálovém těle hudby.

Melody
Design: Studio IRDS

Váza nebo etuje Sky je minimalistický křišťálový objekt zdobený barevnými nálepy, které se hlásí k barokním technikám. „Kontrast je jedním z prvků typických pro mou práci”, vysvětluje Milan Knížák.

Sky
Design: Milan Knížák

Sky
Vessel

Mísa Vessel je poetické plavidlo se soustavou zblázněných kormidel, které vedou loď do krajin fantazie.

Vessel
Design: Milan Knížák

Mondrian

K vytvoření těchto váz mi byla inspirací ikonická tvorba Pieta Mondriana. Odkaz, jenž zanechal, je nesmrtelný. Jeho díla jsou využívána v různých designérských odvětvích, což značí o dokonalosti a nadčasovosti abstrakcí, které maloval. Spolu s Cézánem Mondrian dává důraz na každou jednotlivou plochu v obraze, čímž dosahuje stejné váhy každého dílu. Myšlenka pojetí vody jako prvku a základu materiální existence mu vždy byla inspirací. A proto jsem se rozhodl, že váza bude přesně to pravé, co by mělo být nositelem jeho odkazu. Výtvarné absolutno je pro mě jako pro umělce cílem. Proto bych chtěl šířit tento dokonalý styl dál.

Mondrian
Design: Michal Kožený

Výtvarník Jakub Balhar popisuje zrod díla slovy: „Inspirací mi byly moje dcery a jejich pokoj plný míčů. Váza Ball je spojení dětské hravé barevnosti s vážností a elegancí světa dospělých.“

Ball
Design: Jakub Balhar

Ball

Mistrovské rytiny

Planoucí Červen

Motiv je inspirován spícími nymfami z řeckého mytologického sochařství. Mistr rytec dokonale ztvárnil sílu a atmosféru okamžiku, krásu ve své podstatě. Klasicistní motiv je dokonale zvýrazněn jedinečnou kombinací vrstvené barevné skloviny, která je následně náročně odrývána do jemných odstínů a valérů. Dílo tak působí velmi vnitřním prožitkem, který nás zanese do světa snění.

Planoucí Červen
Rytec: Tomáš Lesser
Rytý motiv: Planoucí červen, Frederic Leighton, 1895
Originál v Museo de Arte de Ponce, Portoriko

Dáma s hranostajem

Tento obraz je jedním ze čtyř dochovaných malovaných portrétů, které Leonardo namaloval. Mistr rytec Vlastimil Selinger náročným postupným odrýváním tmavě modré skloviny docílil přesného šerosvitu a charakteru malované předlohy. Rytina působí jemností a čistým zpracováním, čímž nás přenáší do období renesance a podtrhuje mistrovství tohoto významného díla.

Dáma s hranostajem
Rytec: Vlastimil Selinger
Rytý motiv: Dáma s hranostajem, Leonardo da Vinci, 1489 – 1490
Originál v Czartoryski Museum Kraków, Polsko

Dáma s hranostajem - detail

Vrcholné dílo kolekce 2017

Lustr pro Ludwiga Mosera

Design: Filip Houdek, Lukáš Jabůrek

Křišťálový lustr propojuje historický a řemeslný odkaz Ludwiga a Lea Mosera se současnými prvky designu, světla a řemeslným uměním současných mistrů sklářů a brusičů. Lustr je vysoký 220 cm, jeho průměr je 190 cm a váží téměř 200 kg. Světovou unikátností lustru jsou v několika vrstvách zlacená ramena 24-karátovým zlatem. Na ramenech lustru je zavěšeno 133 ověsků z ručně foukaného a broušeného křišťálu ve zlatavé barvě skloviny topas, které jsou zdobeny oroplastikou a malovány 24-karátovým zlatem. Toto dílo se rodilo bezmála jeden rok a podílelo se na něm kolem čtyřiceti lidí.

Unikátní kolekce pohledem Petra Nového, hlavního kurátora Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou:

„Výroční kolekce sklárny Moser výtečně ukazuje symbiotické propojení minulosti a současnosti, tradice a vize, formy a obsahu. Ctí své kořeny, není v nich však uvězněna, ale vyrůstá z nich. Protože budoucnost se tvoří právě dnes. V symbolické rovině je kolekce také oslavou lidské odvahy, píle i cílevědomosti, jež dokáže sny měnit ve skutečnost – holdem Ludwigu Moserovi, který položil pevné základy jedné z nejznámějších světových značek luxusního skla.“